Педагогічна рада “Модель сучасного вчителя”

Мета: активізувати творчий потенціал кожного молодого та досвідченого педагога, вчити діяти та спілкуватися, стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень.

1. Хочу почати нашу педраду з невеликого вірша

Обучать – нелегкая задача,

Научить – задачка посложней.

Только тот учитель настоящий,

Кто легко справляется и с ней.

Он, конечно, без сомненья мастер.

Он, конечно, чудо-педагог!

Тот, кто не приемлет лжи и фальши,

Тот, кто в жизни каждому помог.

В нем живет так много разных судеб,

А эмоций – просто миллион!

Потому, играя и рискуя,

В класс заходит как по трапу он.

И ведет как штурман корабельный

Свой фрегат познания волнам,

Царствует легко и безраздельно

Он наперекор судьбы ветрам.

Он наук известных всех ревнитель,

В его сердце целый мир живет.

Он простой, украинский учитель,

Заслуживший славу и почет!

Презентація «13 ознак, що справжній учитель»

  1. Антон Семенович Макаренко: «Педагогічна майстерність – це високе мистецтво навчання і виховання, що постійно удосконалюється, доступне кожному педагогу, в основі якого лежать професійні знання, уміння, здібності».
  2. Вправа «Мозковий штурм»

Тренер просить кожного по черзі стисло висловити одну із складових, що, на його думку, лежить в основі  розуміння «педагогічної майстерності»

Педагогічна майстерність – це

Гуманістична спрямованість Професійні знання Вміння та навички

Педагогічні здібності

Швидкість самовдосконалення

Творчий процес

Володіння мовою

Здатність здійснювати самоаналіз

Постійне вивчення власної методики

Використання досвіду колег

Оволодіння увагою аудиторії

Виразний показ почуттів і відношень

Культура спілкування

  1. Інформаційний блок

Кожен вчитель дуже часто ставить собі питання: «Чому я став саме вчителем?» Саме цікаве, що приходить в голову абсолютно «студентські» відповіді: «Тому що люблю англійський (історію, географію і т.д)», «Тому що люблю дітей і завжди знаходжу з ними спільну мову», «Тому що знаю, як правильно учити дітей і покажу, і доведу», і тому подібне. Але чи часто ми усвідомлюємо всю міру відповідальності, яку покладаємо на себе, і сил, щоб винести цю ношу? Здається, це розуміння прийде тільки з роками.

Учень з величезним букетом боязко протягує руку, він довіряє нам своє життя і долю. Як можна не виправдати його довіри?  Через пару місяців наші учениці що вже подорослішали, переймають не тільки наші людські помилки і сумніви, але і нашу інтонацію, наші звички, нашу манеру одягатися, тримати себе. Коли бачиш, помічаєш ці дрібниці, стає приємно, всередині тепліше, думаєш: не дарма працюєш, не дарма виховуєш.

А скільки разів, признайтеся щиросердо, хотілося все кинути, піти, заховатися, закритися. Ці вічні зошити, діти – ненавчені телепні, а вередливі батьки, вічний брак грошей і позбавлені дорогоцінної уваги власні діти!  Але якась неймовірна сила все одно знов і знов примушує нас йти в школу, відкривати двері в клас: «Здраствуйте, привіт всім! Я дуже рада вас бачити, сідайте.» А після уроків ти бачиш очі своїх дітей-учнів, повні різних проблем, веселих думок, цікавості, якихось особливих таємниць; вони обліплюють тебе своєю увагою, підсовують солодощі, листівки . .. – і знову зростають крила, ми знову забуваємо всі особисті проблеми і знегоди, ми поглинаємо їх своєю увагою, оточуємо нашою турботою, сміємося, веселимося, любимо і плачемо разом з ними.

Яка модель сучасного вчителя, як її створити, де навчитися всьому і дізнатися про все? Сучасна школа може розвиватися, бути затребуваною і необхідною тільки при хорошому вчителеві. Школу можна створити тільки нашою неймовірно копіткою працею, а славу їй принесуть потім вже наші учні. Ми самі визначаємо, прописуємо ті якості, якими хочемо володіти. Можна, звичайно, запропонувати школярам написати портрет вчителя своєї школи. Але чи захочемо потім поглянути на себе критичними очима наших учнів, чи зможемо ми усвідомити. Чого ж їм дійсно в нас бракує, і спробувати задовольнити їх пропозиції. Здається, це буде задача не з легких. Неможливо змінити вчителя в один момент. Адже для цього необхідно перш за все змінити свідомість людини.

Людська свідомість з розвитком цивілізації все-таки міняється, у тому числі і «під тиском» нових знань, винаходів, відкриттів. Мікроскоп, паровий двигун, радіо, та сама атомна бомба, комп’ютер – все це рішуче змінює стиль життя і  свідомість людей.

Йдеться не тільки про техніку і науку. Двадцяте століття, наприклад, показало, що бувають війни, в яких немає переможців. Що країни, які перемогли у війні, але відстали технічно, можуть опинитися в хвості каравану історії і побачити попереду себе переможених. Що багатства не приносять щастя, а кращі в світі гармати не дозволяють відчувати себе в безпеці, якщо поряд з тобою сусід, який бажає тобі зла. А «поряд» у наш час – все населення планети.

Уроки новітнього часу бувають іноді жорстокими. Цивілізоване людство дечому навчилося. А головне, почало звикати до того, що в нових умовах старий досвід не допомагає. Більш того, заважає.

Існує легенда, що Наполеон відмовив в протекції винахіднику пароплава Фултону – і нові можливості пройшли мимо. Відмовив, тому що твердо знав: корабель рухається вітром.

         Успішний командарм Буденний щиро вважав, що танки не встоять перед кінною атакою.

         Якщо щось заважає, це «щось» потрібно знищити. У цьому були впевнені китайці, коли ухвалили рішення винищити дзьобаючи зерно горобців потім цих птахів довелося купувати у сусідів за валюту…

         Нове вино в старі міхи не заливають – мудрість біблійна. Нові задачі вимагають нових підходів – її сучасне звучання.

         Після винаходу атомної бомби Фрейд поставив Ейнштейну питання: «Чи можна якось захисти людей від нової небезпеки?» На що  Ейнштейн відреагував скептично: «На жаль, ніщо в світі не міняється так повільно, як людська свідомість»

Дуже складний шлях – спроба виростити ідеального вчителя для наших дітей. І це першочергова задача сучасного керівника, яка, незважаючи на всю складність потребує вирішення.

  1. Зараз ми спробуємо з Вами вирішити цю проблему

Вправа «Шукаю професіонала»

Мета: дати можливість усвідомити значення тих якостей, що притаманні вчителю-професіоналу, розвивати самооцінку та критичне мислення.

Інструкція тренера. Всі учасники об’єднуються у дві групи, одна з яких – поважні «директори» елітних шкіл, колективу яких бракує конкурентоспроможних, висококультурних вчителів, ерудованих і творчих. Кожен «директор» готує оголошення про пошук таких кандидатів. В оголошенні немає обмежень щодо кількості слів чи форми написання.

Інша група – поважні педагоги, які мають намір влаштуватися на роботу в престижний заклад освіти. Вони готують оголошення про працевлаштування і мають описати свої професійні та особистісні якості.

Через деякий час тренер збирає оголошення. Оголошення «директорів» передаються педагогам, оголошення педагогів – «директорам». Кожен малює червоний кружечок на тому оголошенні, яке привернуло його увагу і з автором якого він готовий зв’язатися.

Обговорення в групі. Чим характеризується оголошення, що отримало найбільшу кількість зацікавлених відповідей? Що завадило вам відгукнутися на інші оголошення?

  1. І так, Ви самі спробували знайти роботу або знайти робітники. Не так це вже й просто. Але кожен з Вас шукав професіонала, майстра свого діла.

Вправа «Образ майстра»

Всі учасники об’єднуються в три групи. До анаграми «майстер» дібрати:

1 група –дієслова

2 група – іменники

3 група – прикметники

Варіанти відповідей:

Мислити, апробувати, іти вперед, самовдосконалюватися, творити, експериментувати, розуміти….

Майстерність, альтернативність, імовірність успіху, старанність. Толерантність, ентузіазм, раціональність……

Мудрий, активний, старанний, творчий, енергійний, розумний…….

  1. Круг знань

Ми говоримо про педагогічну майстерність. Які ж складові педагогічної майстерності?

Інструкція тренера. Всі учасники об’єднуються у три групи. Кожна група отримує інформаційне повідомлення про складові педагогічної майстерності. Вам необхідно опрацювати ці повідомлення та донести до членів інших груп.

  1. Ґрунтовне знання свого предмета.

Справді, учитель, який знає свій предмет, зали­шається у виграші порівняно з учителем, який у ньому «плаває». Але, що таке «знає»?

Безумовно, учитель мусить володіти фактичними даними предмета в межах програми. Він зобов’язаний навчитися інтегрувати знання як у самому предметі (внутрішня інтеграція), так і багато знати з близьких предметів (зовнішня інтеграція). Він має знати різноманітні історичні дані, цікаві факти, приклади сучасного етапу розвитку науки, який навчає учнів, філософію предмета.

  1. Розуміння мети і завдання навчання.

Кожна епоха, різні історичні зміни в державі ставлять перед освітою нові завдання. На жаль, досвід спілкування з учителями дає мені право говорити про те, що багато вчителів не завжди знають, навіщо вони навчають своєму предмету. Не розуміючи цього, вони лише передають знання з теми, а відтак, і учні не в змозі збагнути, навіщо вчити даний предмет, що він дає для світосприймання.

  1. Уміння володіти технологією добору матеріалу до уроку, до теми.

Часто на уроках викликає подив — учитель стільки всього розповів учням з теми уроку. Дані так і сиплються на них. А наступного уроку вчитель обурюється: «Стільки всього їм розповів на минулому уроці, а вони, ледарі, не хочуть навіть повторити або вивчити». І так з уроку в урок. Такий учитель, знаючи багато чого зі свого предмета, не здатен навчити учнів. І все тому, що не володіє технологією добору матеріалу до теми, до даного уроку.

  1. Знання, розуміння і володіння методами навчання.

Як часто різні комісії заважають нам учити учнів. Приходить комісія, і ти намагаєшся провести урок так, щоб показати активність своїх вихованців. Комісія закінчила роботу, і ти заново розбираєш матеріал, який при комісії вивчав з учнями. Розбирати тими методами, які дають прекрасний результат і які навряд чи зрозуміють інспектори. Адже вони лише за одним уроком «судять» нас. Один раз прийшли, а відтак упродовж багатьох років згадуватимуть… А якщо ти проведеш урок, тому що це вимагає професійний підхід, то потім довго доведеться пояснювати, чому ти сьогодні вибрав, наприклад, репродуктивні методи, а не творчі. Тому на уроках для комісій ми вибираємо «творчі методи»…

А насправді існує певна закономірність, визначена динаміка видозмін методів навчання залежно від мети уроку, відібраного матеріалу уроку і результату, який ми хочемо отримати на даному уроці.

Учитель-Майстер вбачає цю динаміку в варіюванні методів навчання. Тим, хто прагне стати майстром, слід опановувати і цю науку.

  1. Розуміння вибору форм навчання.

У нас класно-урочна система навчання. Класич­на. Деякі кажуть — застаріла. Але як багато видів організації форм навчання можна «винайти» у цій системі!

Не потрібно боятися, що учні не зрозуміють, не приймуть. Згадайте, як В.О.Сухомлинський розсунув межі класу і вивів учнів у поле, сад, на природу…

Фронтальна, індивідуальна і групова форми навчан­ня. Чи можна дотримуватися лише однієї з них? Зовсім необов’язково. Досвідчені викладачі знають, як здобувати знання, як заощаджувати час для отримання найбільшого ефекту в навчанні. Це не що інше, як уміле сполучення форм навчання.

  1. Засоби навчання.

Досвідчений викладач інколи може в запалі вигукнути: «Гадаю, що можу навчати дітей у порожньому класі, без жодних пристосувань. І раптом виникає ситуація, коли технічні засоби навчання, які використовував учитель, відмовили. Як починає бракувати їх. Грамотний підбір засобів навчання, раціональний підхід до їхнього добору — майстерність учителя. Декому засоби заважають, декому лінь з ними займатися, але все-таки, як добре, коли вони є. Але знову ж, має бути режисура уроку, тісно зв’язана з їх використанням. А це теж майстерність.

  1. Уміння чітко уявити собі, яким має бути результат на­вчання.

Якщо вчитель розуміє, що нема потреби щоуроку домагатися конкретних знань, умінь і навичок, він по-іншому прогнозує результати навчання. Педагогіч­на прогностика — велика справа і, якщо Майстер на­вчився все робити не відразу, а поступово, поетапно, планомірно і розмірене, то від його роботи буде ко­ристь. Результат і мета навчання мають збігатися. Але кожен урок приносить свій результат. Як же із суми результатів всіх уроків все-таки отримати результат навчання — задоволення учнів від навчального проце­су і, як результат цього, гарні знання?

Це майстерність. І кожен повинен прагнути цього.

P.S. Досвідчені викладачі, прочитавши вищевикладене, відразу зрозуміли, що я спробував розглянути основні складові майстерності вчителя, уявляючи навчальний процес цілісним. А це означає, що навчаль­ний процес має таку закономірність, як взаємозв’язок елементів навчального процесу, зокрема, мети і завдань навчання; добір нового матеріалу; вибір форм і методів навчання; підбір засобів і прогнозований результат. Уміння вчителя планувати свою педагогічну працю відповідно до цих закономірностей свідчить про досить високий рівень його педагогічної майстерності. А які іще складові впливають на педа­гогічну    майстерність учителя?

  1. Мотивація на­вчання.

Імовірно, багато хто пам’ятає ті часи, коли вчителі вхопилися за цей новітній термін. Але хіба поняття «мотивація» нове для вчителя? Ні. Кожен  знає, що налаштованість дітей на навчання — одна з основних складових його успішності.

Для чого учень вчиться? Це одночасно складне і просте запитання. І від того, чи зможе вчитель із са­мого початку свого спілкування з класом їх зацікави­ти, залежить відсотків 20 успіху. Інші 80 % він добирає на наступних уроках, залучаючи дітей до тієї чи іншої діяльності.

Безумовно, якщо класи профільні — за певним на­прямком у навчанні, а твій предмет один з основних, то ніби й проблем нема. Ніби. Якщо ж це звичайний клас, то створення обстановки, у якій учні будуть учи­тися на кожнім уроці, — це одна з основних складових майстерності вчителя. Учитель — Майстер настрою. Майстер мобілізації учнів на навчальну діяльність.

  1. Артистизм.

Про це дуже багато пишуть, тому й наявні певні непорозуміння. Мені здається, що артистизм учителя трохи відрізняється від артистизму в звичайному ро­зумінні цього слова.

Артистизм учителя полягає не в ефектному підне­сенні «себе», виконанні своєї «ролі» учителя, а в справжній щирості спілкування з дітьми. Інтелігентному спілкуванні. Інтелектуальному. Артистизм учителя —   це глибинна людяність у всіх її проявах. Не “роль” завчена і зіграна, а постійний стан розуміння необхідності виконання визначеної мети. Артистизм вчителя в палкому бажанні навчити їх певним навчальним

  1. Режисура уроку.

Кожен учитель — режисер свого уроку. Якщо він знає мету навчання в школі, розуміє, який внесок у це основне завдання школи вносить його предмет (червона нитка в спектаклі), він намагатиметься планувати свою діяльність упродовж усього періоду навчання і конкретно на кожному уроці, підкоряючи всю свою діяльність з учнями конкретній меті. При цьому на кожнім уроці буде підкоряти своїй режисурі всі прагнення.

Пригадаймо критичну ситуацію, у якій виявляється кожен учитель під час підготовки і проведення відкритого уроку, коли він чітко відбирає матеріал уроку, планує діяльність учнів, з огляду на те, скільки часу йому знадобиться на виконання тієї чи іншої діяльності, Він —режисер уроку. І захоплюєшся Майстром тоді, ця режисура вдалася.

  1. Імпровізація.

Імпровізація –  одна з основних якостей учительської майстерності. Є тема уроку, підібраний матеріал для викладу. Є чітко поставлена мета уроку. І на тлі цього запрограмованого сценарію ще є, діти. Зі своєю сьогоднішньою налаштованістю на навчання своєю сьогоднішньою налаштованістю на сприйняття тебе — вчителя. І якщо ти не зумієш імпровізувати, інтерпретувати задумане, то урок не відбудеться.

  1. Знання реальних можливостей дітей і вміння розвивати їхні здібності.

Кожен урок учитель проводить у новому класі, і в кожному класі — різні учні. Є обдаровані, є ті, що захоплюються твоїм предметом, є байдужі, є такі, які, на перший погляд, не в змозі його опанувати, але люблять тебе, є такі, що вірять і довіряють тобі, є й інші. Різні діти, різна частота їхньої налаштованості на твою особистість. Дуже важливо вірити в здібності кожного учня. Знати їх, вірити і бачити, як кожен просувається по шляху віри в тебе і пізнання твого предмета.

  1. Що нам заважає все це втілювати у життя?

Мозковий штурм. Визначення видів діяльності, що не є значущими для сучасного вчителя.

Інструкція тренера. Учасники перелічують певні види діяльності, що на їх думку не є значущими для сучасного вчителя, чіпляють на рюкзак

  1. Ми пропонуємо зіграти з нами в гру

 «Збери літери»

Мета: мобілізувати увагу, покращити настрій, підвищити активність учасників занять, дати їм можливість усвідомити необхідність постійної замученості у процес спільної діяльності.

Інструкція тренера. Уявімо собі, що всі ми – велика друкарська машинка. Кожен з нас відповідає за дві літери. Одна знаходиться спереду, інша на спині. Ми задаємо вам питання, Вам необхідно знайти відповідь і зібрати її з наданих Вам літер. Пропонуємо утворити дві команди: «Досвід» та «Молодість»

Маємо літери: О-А, К-З, І-А, Н-Р

Питання: 1. Для Люксембург це ім’я (Роза)

  1. Колір очей та індійські спеції (Карі)
  2. Вітчизна Садама Хусейна (Іран)
  3.  Ерогенна …. (Зона)
  4. Червона, чорна, баклажана (Ікра)
  5. Шкіра дерева (Кора)Які труднощі у вас виникли? У чому необхідно вдосконалюватися?Всі учасники об’єднуються в три групи.
  6. Інструкція тренера. Подумайте,
  7. 10.Вправа «Мета-план»
  8. Якщо в ході виконання вправи було багато помилок, то після її закінчення доречно обговорити ці дії:
  1. Якою є ситуація в нашому НВК в дійсності (за наявністю творчого колективу до складу якого входять вчителі-професіонали)
  2. Якою має бути ідеальна ситуація?
  3. Чому ситуація в дійсності не є такою, якою має бути?
  4. Назвіть фактори, які б стимулювали наш колектив до творчої інтерактивної роботи. Визначте умови та шляхи розв’язання.

Рішення педради:

  1. У поточному навчальному році продовжити роботу над темою «Створення моделі освітнього закладу як інтелектуально-духовного центру навчання для сталого розвитку особистості»
  2. Вчителям-предметникам створювати індивідуальну систему неперервної роботи з самоосвіти й з самовдосконалення на основі вивчення своїх професійно-особистісних якостей, можливостей, ускладнень й протеріч у педагогічній діяльності.
  3. Продовжити роботу вчителів в творчих групах науково-методичної ради НВК.
  4. Кожен вчитель-предметник повинен організувати педагогічний супровід  учнів-членів шкільного наукового товариства «Крила надій»
  5. Вчителям-предметникам, які працюють в 9-10 класах, вивчити можливості та здібності учнів з метою роботи в тематичних секціях МАН
  6. З метою підвищення професійного рівня педагогів НВК № 33 запропонувати проходження тематичних курсів підвищення кваліфікації у між атестаційний період.
  7. Керівникам МО обговорити на методичних об’єднаннях та внести свої пропозиції, щодо видання збірки розробок вчителів НВК з впровадженням знань сталого розвитку.

Leave a Reply

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.